/> Je zal het maar hebben!: Schone sloot?

Over mij

Mijn foto
'Openheid leidt tot begrip' is mijn motto! Daarom deel ik ook hier de ervaringen gevoelens die ik heb als psychisch kwetsbaar persoon op weg naar herstel. Ik heb deze weg al voor een groot deel afgelegd, maar de reis is nog niet afgelopen.

dinsdag 24 augustus 2010

Schone sloot?

Mijn ecologenhart klopt nog! Tijdens een fietstochtje vanmiddag was ik getuige van een 'fraai' staaltje van sloot schonen. Met pijn in m'n hart zag ik een traktor met daaraan een arm met ronddraaiende messen die bezig was om alles uit de sloot te halen en vervolgens alle troep op het aangrenzende land spoot. Het hele profiel werd meegenomen, dus ook de oever.

En schoon werd het! Tsja, wat is eigenlijk schoon? Daarover kan je van mening verschillen. Het is inderdaad zo dat alles wat groeit, bloeit en leeft in de sloot na de komst van de tractor is verdwenen. Maar is dat dan schoon? Als ecoloog bij een waterschap zou je toch graag zien dat iets meer zorg is voor het leven in de sloot en dat bij het schonen ecologische schade zoveel mogelijk wordt voorkomen. Hadden we in Nederland ook niet een Flora- en Faunawet die alle in het wild levende planten en dieren beschermd?
De vissen uit deze sloot hadden vandaag duidelijk pech. Maar de Ooievaars uit de Betuwe hadden een lucky day, die hadden lekker verse modderkruipers op het menu!

Misschien dat een baantje als fietsende handhaver nog iets voor me is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten